Vallter-coll de la Geganta- pic de Serra Gallinera- pic de la Dona – Vallter (Colla Fent camí)

In ALES

Divendres, 27 d’agost de 2021.

Volta circular amb sortida i arribada de Vallter 2000: Coll de la Geganta , Puig d’Ombriaga, Serra Gallinera, Pic de Serra Gallinera, Pic de Bacivers, Pic de la Dona, Portella de Mantet, Vallter.

La proposta d’aquesta sortida al Pirineu va sorgir d’en Ramon Bartrina, l’home mapa, que de manera amable li han atribuït pels coneixements professionals que té de la topografia, les cotes i les corbes de nivell del territori de punta a punta. D’entrada quan en Jordi va llençar el globus sonda al grup de “Fent Camí”, semblava que tothom tenia certa recança o por a no seguir després de l’estiueig a marina (cota zero). Però al final ens vam animar, tret dels lesionats –en Quel i en Víctor-, i vam ser un total de vuit excursionistes: l’Alfred, en Narcís, en Ramon, en Quim Porxas, en Jordi, en Pere Bassachs, en Quim Faja i jo mateixa, la Marta. Per cert, en Pere Bassachs i en Quim Faja ja els vam incorporar com a membres del grup de whatsapp  perquè van passar la prova i així disposaran de la informació directa i precisa.

De bon matí ens trobem a 2/4 de 8 a l’aparcament del Consum, lloc habitual de trobament de colles per combinar cotxes, amb la idea de començar a caminar a dos o tres quarts de nou des de l’estació de Vall Ter. La previsió era d’uns 10 km i una durada de 3-4 hores.

No em puc estar de comentar la rapidesa amb que condueix l’Alfred, avançava els cotxes, les furgonetes i les vaques com si no fos a temps de menjar-se l’entrepà; i d’altres en canvi van haver de recular perquè s’havien deixat el mòbil.

Iniciem la Ruta des de l’aparcament de Vallter 2000 (2155 m) i enfilem amunt per la pista d’esquí de la dreta. Els primers bufets són garantits, ja sigui per l’altitud o per la falta d’escalfament, sembla que el cor hagi de sortir per entremig de les costelles. Seguim el fort pendent fins una primera cruïlla de senders, sota les roques de la Torre del Trident. En 40′ i 1km hem guanyat 300m d’altura, un desnivell d’un 30%.

Seguim ara el sender de l’esquerra, el qual puja fins la carena amb més suavitat, en Ramon ha estat benèvol i no hem fet la drecera. La panoràmica des d’aquí és excepcional i el dia clar, sense cap núvol, ens permet gaudir d’un relleu extraordinari (Gra de Fajol Gran a primer terme).

Arribem al Coll de la Geganta (2604m), situat entre el Bastiments o pic del Gegant i el pic de la Dona. Continuem pel camí de la dreta, tot carenejant. Passem per una petita elevació de la carena, el Puig d’Ombriaga o de les Xemeneies (2.639 m).

Al cap de poc ens desviem a l’esquerra. Aquest sender ens porta a carenejar la Serra Gallinera, amb molt bones vistes durant tot el recorregut (el Canigó s’imposa). L’anècdota d’aquest tram va ser seguir les indicacions d’una pastoreta francesa que ens va demanar si podíem donar la volta al ramat d’ovelles per no escampar-les; l’Alfredo ja remugava: on s’és vist que les ovelles tinguin aquests privilegis?, buffff, en Ramon és de massa bona fe!

Pugem al Pic de Serra Gallinera (2644m), les fotos de record d’aquest cim sense el perfil de metall de l’isard i mentre gaudim de les vistes, un bon esmorzar.

Iniciem la tornada resseguint la carena de la Serra Gallinera. Ens acostem fins el Pic de Bacivers (2691m). No cal confondre’l amb el Pic de Prat de Bacivers.

Pugem al Pic de la Dona (2702m) i també una foto de record de tot el grup.

Baixem per la Portella de Mentet (o Coll de Mentet) sense dificultat, alguns saltironejant. Aquí trobem la fita fronterera 511 des d’on tenim una bona vista del Gra de Fajol Petit, el Gra de Fajol, el Coll de la Marrana i Bastiments i d’aquí a Vallter, directes cap a la Full Track per fer la cerveseta i celebrar Sant Ramon Bartrina, abans d’hora.