Ruta circular PORTBOU-TORRE DE QUERROIG

In ALES

Torre de Querroig

Avui divendres 15 de febrer del 2019, hem fet una ruta circular que podríem considerar una sortida de mar i muntanya i que la desconeixíem tots els participants. Ens n’havien parlat molt bé i és una muntanya inclosa a la llista dels 100 cims i hem volgut comprovar la veracitat de l’opinió.

Avui érem un total de vuit persones: En Jordi, l’Alfredo, en Miquel, en Narcís, en Carles, en Francesc, en Quim i jo mateixa. A les 8:00 estàvem a l’aparcament de Consum, ens hem distribuït en dos cotxes i hem fet cap en direcció a Portbou. Al final de la sortida hem valorat que potser per altres ocasions fóra convenient, quan es tracti d’una excursió llarga, poder marxar cap a les 7:00 per no perdre cap àpat.

Després d’un trajecte en què s’ha parlat de l’actualitat política i del “judici de la vergonya”, almenys en el cotxe d’en Carles, arribem a Portbou i aparquem a la platja Gran davant del restaurant España; el nom ja ens ha donat peu a dir alguna ximpleria.

Colla Fent camí

Agafem el GR 92 (senyals vermells i blancs), que surt de la caseta d’Informació, al costat de la platja. Pugem per unes escales i anem enfilant en direcció cap al nord i en pocs metres guanyem un desnivell considerable. Seguim el camí fins arribar a la carretera, fem un retrat sota el rètol que indicava molt clarament el nostre destí (Querroig), però ens hem emocionat tant que hem seguit unes marques grogues al’altra banda en direcció a llevant. Inspeccionem sistemes defensius militars com canons, búnquers… situats ben estratègicament i caminem en direcció cap a Cervera. En Jordi anava dient que havíem d’anar cap a ponent i nosaltres anàvem en direcció contrària i alhora vèiem que deixàvem la visió de Querroig, el nostre objectiu. Hem reaccionat a temps (l’Alfredo ja deia que ens hi podia tocar el vespre) i tot assumint el “mea culpa”, hem girat cua i retornem al lloc on havíem vist el rètol. No voldria justificar el quilòmetre de més, però en un moment determinat d’aquesta desviació d’itinerari, ens ha permès visualitzar les dues estacions a l’hora: la de Portbou i la de Cervera; teníem la percepció que podíem jugar a trenets des d’aquella altitud.

En direcció doncs cap a ponent, reprenem el camí i la pista que ens conduirà fins al Coll de la Farella, collada situada a 320 m. on es troben els termes municipals de Cervera de la Marenda, del Roselló i Portbou. Aquí, esmorzem sota unes alzines  (la foto d’en Carles en deixa constància) i compartim ganyips, galetes i conversa.

Havíem fet la part més senzilla, no sabíem què ens esperava fins a la torre de Querroig; un rètol ens indicava que la Torre de Querroitg(Tour) es trobava a 1,5 Km i 0h 45m. Personalment m’he animat, però he estat molt ingenua perquè no he pensat que un quilòmetre i mig per guanyar un desnivell de 368 m d’altitud, suposaria un sobreesforç. No ha estat un recorregut fàcil sinó pedregós i abrupte fins a la torre, tot i que el paisatge de la Serra de l’Albera i la panoràmica que s’albirava (Cervera-Portbou i costa catalana) acompanyaven les nostres passes: argelagues florides, espígol lavander, garrigues i matolls, romaní…alzines, roures i pins força insignificants per l’efecte dels incendis. No deixa de sorprendre’t la geologia del lloc, unes roques afilades esculpides per l’erosió.

El castell de Querroig era un antic castell medieval dels s. X-XI i sobre les ruïnes es va edificar una torre de guaita als s. XIV XV, està situat al límit dels termes de Banyuls, Cervera i Portbou. El lloc és privilegiat, podent gaudir d’unes vistes de 360º en un dia clar i de gran visibilitat.

Després de fotografiar-nos deixant constància del cim assolit, retornem fins al Coll de Rumpissar, una de les rutes de l’exili republicà del 1939. A més, al 1940 fugia de la persecució antisemita nazi, per aquest camí, el filòsof alemany Walter Benjamin, que es va refugiar a Portbou. Per això, la baixada ha estat resseguint la traça coneguda pel nom de Ruta Walter Benjamin.

Finalment hem travessat el túnel de Portbou per arribar a la platja Gran i donar per finalitzada la sortida.

Ha estat una ruta amb un important component històric i patrimonial que ens permet fer un repàs a la nostra història més trista i recent, marcada per la Guerra Civil, l’exili i la segona Guerra Mundial.