Ruta circular: Pernau-Sant Grau-Corones-Serrat dels Llamps-Refugi de Saltor

In ALES

Dissabte 2 de març del 2019. Sortim d’Olot a les 8:00 del matí, avui el grup EnkaraHiSom ha quedat reduït a tres; la Mª Àngels, la Dolors i jo mateixa; la Marta G, ha estat baixa perquè l’Elna estava malalta. Sembla que ens farà bo, tot i que a aquesta hora encara no s’ha aixecat el dia. L’arrancada la fem des de l’aparcament de la colònia Pernau, al municipi de Campdevànol. Comencem a caminar agafant el camí recte, deixant el Mas Pernau a la nostra esquerra. El nostre primer objectiu és l’ermita de Sant Grau, enfilada al cim d’un turó; és un excel·lent mirador de Campdevànol i la vall del Freser. Després d’un descens un xic sobtat, deixem tota l’alçada que havíem guanyat i anem a parar al peu d’una antiga pedrera, inactiva, que havia servit per a la fabricació de ciment.

ERMITA DE SANT GRAU

Seguint els senyals grocs, just al final i a l’esquerra de la pedrera, ens anem enfilant cap a l’indret anomenat les Solanes de Pernau. Com el seu nom indica, ens movem per una zona assolellada i ens comencem a treure roba; anem massa abrigades i el sol ja apreta. Trobem uns joves que van a fer escalada i ens conviden a mostrar-nos el camí, agraïdes els seguim fins que veiem la coneguda pedra “El trono del bisbe” per ventar-nos algun retrat. La vegetació és preciosa i hi predomina el roure. Tot fent marrades entremig dels roures i els boixos,  recollim farigola per a combatre qualsevol infecció i arribem al peu del cingle de Corones.Travessem un grau on hi ha diverses plaques encastades a les roques que recorden els anys de colles excursionistes. Arribem a uns plans on s’hi assenta la masia de Corones. Ens ha comentat un caçador ben informat pel fet de viure a Pernau, que aquest mas i tota aquesta zona havien estat propietat de la Motserrat Caballé i ara ja era d’un altre propietari, no ens estranya perquè un llaç groc llueix a la balconada i comentem que la soprano no hagués penjat aquest símbol en solidaritat als presos polítics.

EL PEDRAFORCA, MAJESTUÓS

Hi ha unes panoràmiques impressionants del Ripollès, el Prepirineu amb el Pedraforca com a protagonista i que no el deixarem de veure fins que fem el tomb cap a l’obaga. Esmorzem, gaudim de les vistes i recuperem forces.

Trobem uns ciclistes que ens orienten per arribar a Sant Julià de Saltor, però el seu itinerari és per pista i no ens satisfà. Seguim avançant per l’obaga i el canvi de vegetació es fa palesa, uns imponents faigs, altíssims i estilitzats ens acompanyen per la pista que ens conduirà al collet de Saltor. Però abans d’arribar-hi unes fites ens indiquen que ens hem d’endinsar bosc amunt per fer el cim del Turó de Corones, també conegut com a Serrat dels Llamps. Tot i la seva modesta alçada (1.461 m) té unes vistes extraordinàries a banda i banda. Comento que les fotografies no recolliran de cap manera tota la bellesa d’aquest indret. La carena és tan estreta que no podem capturar l’escenari que els nostres ulls perceben per falta d’angle.

Baixem fins al coll de Saltor, i més avall fins a Sant Julià, una antiga parròquia rural del municipi d’Ogassa. És aquí on hem trobat el caçador que ens ha explicat que el mas estava habitat per neorurals i que la parròquia no tenia cap interès. Tot i les seves recomanacions, hem donat la volta per l’indret i en veure el mal estat de l’edificació i els masos abandonats, hem confirmat el poc interès que desperta. Ens ha assenyalat el Puig de Sant Amand i el coll de la Tuta, prop d’Ogassa, on Lluís Maria Xirinacs va ser trobat mort en estranyes circumstàncies.

Iniciem el camí de retorn cap al punt d’inici, seguint el curs del Torrent de Saltor i trobem algun tram un xic dificultós, fins i tot passa pel mig del llit del torrent, afortunadament sense aigua.

Passem pel coll de Graus, pel costat de les cases de Sant Martí vell devorades per la vegetació; les cames ja van soles. I arribem de nou a la pedrera, deixem el Turó de Sant Grau a l’altra banda i tanquem l’itinerari arribant a la colònia Pernau.

Han estat sis hores d’excursió molt agradables, puntuem la Ruta amb un 5*****.

Fitxa tècnica:

• Distància: 13,21 Km
  • Ruta circular

CINGLE DE CORONES

• Dificultat: Moderada
  • Velocitat mitjana: 3,8 Km/h
  • Desnivell: 771 m
  • Altitud màxima: 1,461 m
  • Temps en moviment: 3h 28 min.