Castell d’Hostoles i castell de Puig Alder. 15.03.2019

In ALES

Avui érem una bona colla de “Fent camí“, deu en total: en Víctor, en Jordi, en Miquel, en Narcís, en Quim, en Joan Ventura, en Josep Sala, en Nyagà, l’Alfredo i jo mateixa, la Marta. Ens hem trobat com de costum a les 8:00h a l’aparcament de Consum i ens hem distribuït en cotxes per fer camí cap a les Planes d’Hostoles.

Colla Fent Camí          (L’Alfredo fa la foto)

Hem aparcat al costat dret del cementiri ja que en el mateix cementiri on hi ha el punt d’arrancada, no és permès l’estacionament. En Jordi s’ha fixat que a aquella hora matinal el cementiri ja estava obert i em comenta: deuen tenir servei fins al vespre.

Comencem a enfilar-nos suaument fins a travessar, en compte, la carretera. Una vegada a l’altra banda, anem prenen pendent per un camí rocós limitat a banda i banda per una vegetació autòctona mediterrània: alzines, roures, boixos, brucs i matolls.

Ben aviat trobem restes poc visibles de la primera muralla del castell d’Hostoles (s. IX-X) i després d’unes grans lloses, entrem per una escala de ferro dins el que queda de l’
edifici; trobem una altra petita escala en punt rodó i ja som a dalt de tot.

El castell* està en procés de restauració, la fortalesa situada a 600 metres d’alçada és un privilegiat mirador que domina la vall d’Hostoles, al límit entre els pobles de Sant Feliu de Pallerols i les Planes d’Hostoles. Avui amb un cel serè, sense cap núvol, podem gaudir d’una panoràmica excepcional de 360º: El Far, el santuari de La Salut, els cingles de Falgars, Cabrera, la serra de Llancers, el Puigsacalm, la vall de Cogolls… Ens fem les fotografies de rigor per deixar constància gràfica i albirem el nostre proper destí, davant nostre i al cim d’una muntanya, el castell de Puig Alder ens ve recte als notres ulls.

Desfem alçada i iniciem el camí que ens portarà fins a Sant Salvador, és net i ben indicat i transcorre prop del serrat, però sempre per la banda dreta (sobre la vall de Cogolls) fins a sota mateix de Sant Salvador. Abans de fer el darrer tram i aprofitant una ampla clariana, ens aturem a esmorzar.

L’ermita de Sant Salvador formava part del conjunt del castell de Puig Alder. L’església està restaurada i té un refugi adossat. Ens fem novament retrats per recordar la segona fita assolida. Deixem Sant Salvador en direcció cap a Les Planes passant per Cogolls. El primer que trobem és un mas i saludem al masover, li preguntem com es diu el mas i si és de turisme rural. Ens respon que es tracta del Mas El Portet que conjuntament amb el mas El Vilar, són habitatges rurals i que tenen una web conjunta. Espieu-la

Anem fent camí de pista, el tema d’interès ha estat la retransmissió en directe del sorteig dels quarts de la Champions. El quadre complet és el següent:

• Ajax – Juventus (10/16 de abril)
    • Tottenham – Manchester City (9/17 de abril)
    • Liverpool – Oporto (9/17 de abril)
    • Manchester United – FC Barcelona (10/16 de abril)

Alguns ja feien prediccions sobre si viatjarien a Oporto o a Liverpool. A veure, Jordi…

Quan s’acaba la pista trobem la carretera asfaltada de Cogolls fins a agafar l’enllaç de la Ruta del carrilet i retornem al punt d’inici.

Fitxa tècnica:

• Distància: 13,04 Km

Fent Camí

• Ruta circular
  • Dificultat: Baixa
  • Velocitat mitjana: 4,2 Km/h
  • Desnivell: 514 m
  • Altitud màxima: 710 m
  • Temps en moviment: 3h 06 min.

*L’origen del castell es trobaria entre els segles IX i X, en temps de la Reconquesta. Formava part del sistema defensiu del comtat de Besalú. El primer senyor del castell que trobem en documents és Miro I el 1015. El 1017 prestava homenatge al comte de Barcelona, el qual el feia executor testamentari. Més tard els comtes de Barcelona Ramon Berenguer I i Almodis donen el feu els castells d’Hostoles i Puigalder al fill de Miro I, Eneas Miró.